feofeofeo

Precis hemkommen från vårdcentralen i Skärholmen där jag har min placering denna vecka. Har varit en bra dag, där jag dock hade lite otur på eftermiddagen. Min handledare skulle gå efter lunch så fick vara med en av hennes kollegor, som hade ett par patienter på eftermiddagen. En av dessa skulle ha varit en nydebuterad hypertoni hos en ung kvinna (under 25) som jag skulle få handleda själv. Frågeställningen på remissen var "feokromocytom?", så jag var i extas över att eventuellt få se en sådan patient (som man normalt läser skitmycket om men ser VÄLDIGT få av under sin läkarkarriär). Började läsa på lite om feokromocytom samt funderade på lite diffar till sekundär hypertoni och kom fram till - njurartärstenos, njurinsufficiens, hyperaldosteronism, "pseudohyperaldosteronism" (typ som excessivt intag av lakrits), cushing, incidentalom, feokromocytom, arterosklerotiska förändringar, coarctatio, excessivt intag av kortisol, hjärtsvikt, hypertyreos (ökad effekt av adrenalin/noradrenalin), p-piller, NSAID (minskat blodflöde till njurarna) typ .. finns säkert fler men det var dessa som jag spontant kom på. DOCK SÅ KOM HON INTE! Förstå min besvikelse!! Fuck..

Nu försöker jag tagga inför gym - rygg står på schemat. Ska försöka släppa min snuvning på ett ev feokromocytom, men det är svårt. Tankarna går bara hur man vidareutreder etc.. p-metoxykatekolaminer och u-katekolaminer!!! :) sen vill jag ha en DT också! Jag lär mig och återuppfriskar minnet genom att resonera iaf, alltid något. På återseende.

Kommentarer
Postat av: helen

haha! ja :D



det är bara fint! hur är det med dig? :)

2011-10-26 @ 21:42:57
URL: http://hellens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0