nattjoursvecka

Har precis varit första veckan på medicin. Det blev en avdelningsvecka och det har varit fantastiskt roligt och lärorikt. Har känt mig lite som en förvirrad läkarstudent med alla rutiner, nya diagnoser (är ju van vid de kirurgiska diagnoserna..) und so weiter. Men har lärt mig fruktansvärt mycket.
 
Nu väntar en nattjoursvecka. Första gången på medicinakuten blir alltså en natt. Var ju sjuk de 4 dagarna förra veckan som jag var placerad på medicinakuten dagtid så får ju skylla mig lite själv. Men det är nog bra att kastas in i hetluften direkt, man går ju med en ST/Spec/Leg så det ska nog gå bra.
Sitter och uppdaterar kunskaperna lite om akutmedicin. Akut hjärtsvikt med lungödem - pang på med nitro, furix, syrgas/CPAP, ev morfin. Försiktig vid lågtryckare - tänk kardiogen chock, högersvikt - vätska och inotroper! Kan det vara lungemboli som ger den akuta högerbelastningen?
Hur som så ska det iallafall bli spännande och roligt, men samtidigt jäkligt läskigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0