Cauda Equina

Har jobbat på ortopedakuten halva denna veckan (hade intro för en AT-läkare på KAVA måndag och tisdag). Det har flutit på bra, dock med många "ryggpatienter", eller "sura ryggar" som man internt med lite jargong brukar kalla dom. Igår när jag kollade akutliggaren efter att ha tagit 2-3 patienter såg jag dock - "Remiss - Cauda Equina?". Snabbt som attan klickade jag i mig på den patienten och mycket riktigt. Smärta sedan ca 1 vecka med utstrålning i båda benen, framförallt det ena. Progressiva motorik- och sensorikbortfall, "saddle anesthesia", nedsatt sfinktertonus. I princip obefintlig dorsiflexion av ena foten. Kraftig ryggsmärta! Dessutom hade patienten gjort en MR några dagar tidigare där man sett ett stort centralt diskbråck.
Kontaktade ryggjouren som kom och tittade på patienten. Några minuter senare sattes denna upp för akut operation.
Så jävla coolt!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0