le week

Första skolveckan (och tillhörande helg) är snart slut. Det har varit en omställning att börja igen, med många nya intryck, men på det hela så är det rätt skönt att vara tillbaka i rutinerna och plugget igen.
Vi är ca 40 pers som pluggar kursen i Huddinge, ungefär lika många på de andra Stockholmssjukhusen (SÖS, Danderyd och Solna). 15 är utbytesstudenter från Tyskland, Frankrike, Schewiz, Litauen och Spanien, så det är engelska som gäller. En omställning då man är van att få föreläsningarna och de praktiska undervisningarna på svenska (med vissa undantag), men det går bra. Hade dock hellre sett att det varit på svenska då det känns som vissa föreläsare blir begränsade av språket.
 
Första veckan var en "Crash-course" där vi fick de flesta kirurgiska ämnen förelästa om i akutversioner. Mycket info på kort tid, och efter denna vecka så är det tänkt att vi ska ut och praktisera. Jag hoppas inte de har för höga krav efter enbart en vecka, och att man faktiskt LÄR sig mycket på praktiken, annars blir det tråkigt. Tror dock att det kan bli riktigt, riktigt bra om man får intresserade handledare.
Min nästa vecka kommer jag spendera på urologen, vilket känns som en skön första placering då det är den kursansvarige som har hand om urologplaceringen, och han verkar hur skön och mån om studenterna som helst. Nackdelen är att vi inte har läst mycket urologi alls, men jag har tillbringat stora delar av helgen till att läsa in mig lite på det så jag är rätt laddad.
 
Förutom att plugga så har jag spelat tennis, glott på tennis (sista helgen av US-open), tränat och lirat poker med grabbarna hos holmar på söder. Blev engelska även där då han hade en inneboende från Schweiz hemma hos sig, som var med. Stefan hette han, och han stod framåt småtimmarna som segrare i pokern, med mig som tvåa. Trevlig kväll.
 
Idag blir det lite mer urologiplugg, träning och tennis. Har sammanfattat urologikapitlet i kirurgiboken, skrivit ned lite viktigt som står i min urologibok, och nu håller jag på fila på en anamnesmall som man kan använda på mottagning. Ska även läsa lite i akut kirurgiboken och ett kort häfte vi fick om urologi, sen är jag färdigpluggad inför placeringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0