kirurgi

Det har varit tre jävligt fina dagar på urologen.
I måndags började vi ju som sagt med ett lååångs introduktionsseminarie - något osm var väldigt bra och uppskattat. Skrev lite om det förut så tänker inte orda mer.
Igår hade jag och S (en utbytesstudent, honär från london och vi två utgör grupp 1b) kirurgi hela dagen. Började 8.30 med en njurresektion (där patienten hade en tumör i njuren och man valde att enbart ta bort den drabbade delen, alltså inte hela). Vi blev lovade att en av oss skulle få assistera i början och den andra vid ihopsutureringen. S (utan att namnge..) ville att jag skulle börja då hon kände sig lite osäker, och eftersom mina kirurgfingrar verkligen kliade så hoppade jag fram rätt mitt emot kirurgen. Fick sedan assistera genom att hålla isär huden (fancy!!1!), bränna blodkärl (med elektricitet), dissekera fram njuren. Fick även hålla i njuren och känna på tumören - COOOOOOLT. Har bara "varit inne i" i döda folk förut så detta var helt sjukt coolt. Att dessutom SE vibrationerna i magregionen från när hjärtat slog. S sa efteråt att hon var "so jealous" på mig när hon såg mig med njuren i handen.
Hursom så blev det en rätt lång operation, cirkus 4 timmar, så när vi skulle byta och S skulle få assistera med att sy ihop så hade hon dragit :P så jag fick göra det också. Fick sy fast dränet från maghålan, och även sy ett par subkutana stygn när huden skulle ihop. Hon som handledde mig var sjuukt duktig, ST-läkare vars ambitioner, enligt henne själv och YTTERST ödmjukt framlagt, var att bli bäst på njurkirurgi. Simple as that.
 
Idag började jag dagen med att gå med vår kursföreståndare, som är urolog. Hans första patient genomgick en fertilitetsutredning så han skulle ta vävnadsbiopsi från testiklarna. Jag fick assistera och hålla upp de olika lagren mellan huden och testikeln medan han skar, och dessutom sy ihop hela ena sidan själv (sånär som på det första stygnet som han satte). 3 stygn, inte illa pinkat! Det är verkligen så jäkla roligt att arbeta lite med händerna.
 
Resten av dagen spenderades först på mottagningen. Mestadels njurcancerpatienter på återbesök. Efter lunch gick jag till njurstensenheten där dom behandlar patienter med njursten med ESVL - en behandling där man krossar stenarna med ultraljud. Här fick jag även sätta min FÖRSTA urinkateter.
 
Det har med andra ord hänt mycket dessa två dagar och jag är riktigt nöjd. Imorgon blir det kirurgi hela dagen!
 
NU är det dock dags för gym.

Kommentarer
Postat av: helen fredin

Hehe okej. Så vad betyder allt det egentligen, att de som bara innehåller gestagen är bättre? :p

2012-09-12 @ 20:41:22
URL: http://hellens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0