great day

Sista dagen på anestesiologen idag, och det avslutades med en heldag på CAMST - Centrum för Avancerad Medicinsk Simulering och Träning. I stora drag gick det ut på att lära sig teamwork, att hantera stressande akutsituationer och att kunna behandla vanliga akuta tillstånd. Alla i vår placeringsgrupp var där, dvs 5 stycken med mig - jag och mina tjejer!
Först hade vi lite introduktion om vad det innebär att vara i ett lag i en akutsituation, hur man bör bära sig åt och agera - mycket innebar att en person ska ta på sig ledarrollen och delegera uppgifter medan denna person i praktiskt hänseende har en mer passiv roll för att få en överblick över hela situationen. Vi gick även igenom hur man på bästa sätt kommunicerar med varandra under interventionen. Det var riktigt bra faktiskt.
Sedan gick vi på patientfallen, där alla av oss (förutom en person då det bara fanns tid för 4 fall) fick agera ledare en gång, "medhjälpare" 2 gånger och passiv observerare 1 gång. Jag fick börja att agera medhjälpare två gånger i rad, där det första fallet bara var en vanlig dehydrering pga dåligt vätskeintag, det andra var en hypoglykemi som jag tog. Under det tredje fallet var jag ledaren, och där hade patienten en anafylaktisk reaktion på penicillin. Jag diffade mellan det och sepsis, då tungan skulle ha varit svullen men hon som hade koll på A i ABCDE (airways) inte upptäckte detta från början. Var dock ganska enkelt när man väl bestämde sig för diagnosen, men själva situationen kändes som ledare lite stressad och rätt nervös. Tyckte dock ändå att jag fokuserade rätt bra på att stabilisera vitalparametrar innan vi bestämde oss för anafylaxi, avslutade penicillininfusionen som gick (pre-operativt och som var det patienten hade reagerat på), körde in adrenalin och betapred, samt senare anti-histamin.
När patienten stabiliserades och diagnos hade utrönats kändes det klart lugnare och jag fick beröm för att jag tog upp att fortsatt övervak pga rebound-fenomen, samt att det snarast möjligt skulle dokumenteras för framtida antibiotika-bruk. Kul!
På det hela taget var det en riktigt bra heldag där. Man lärde sig mycket, speciellt om sig själv och hur man hanterar sådana situationer, både som ledare och som medhjälpare. Lite klyschigt kan man säga att jag got to know myself a bit better.
 
Ikväll har det varit gym och imorgon är det heldag med fredagsföreläsningar. 9-4. Skönt med lite variation och hoppas på intressanta föreläsningar. Sen är det helg, vilket är förjävla välförtjänt efter den här veckan (7.45 - 16 varje dag, förutom tisdag där det var 7.45 - 20). Känner att jag har lite sömn att ta igen!
 
 
ä

Kommentarer
Postat av: Helen

Haha neej det är en hemsk känsla! Går som att jag har tre snoppar i stjärten, förhoppninsvis har det gått över till träningsverk imorgon och går som en 90 årig tant istället. Hur som helst skönt att vara igång igen, behövligt! :D

2012-09-28 @ 00:04:56
URL: http://hellens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0