statistik

Nu är veckans bravader i form av gymträning klara. Förutom helgens armpass förstås. Bröst (och lite axlar+triceps) på schemat idag, och det gick bra. Skippade bänk helt pga ingen passare, tråkigt att inte våga så då kan jag lika gärna hoppa den. Fick bli maskinträning idag. Gick jäkligt bra och fick upp ett sjukt tryck. Drog iväg 4 övningar, sittande maskinpress á 7 set, lutande maskinpress á 5 set, sittande maskinpress (med viktmagasin) á 3 set och sittande maskinpress (den jag brukar sluta med) á 2 set. 17 set bröst. Sen fick jag till 4 set triceps och 3 set axlar också. Hade galet bra pump efteråt, och när jag satte mig på cykeln kom den där lyckokänslan som brukar kunna lokalisera sig i brösten efter ett riktigt gott bröstpass. Gjorde cyklingen lite lättare.. :)

Nu ska jag tagga iväg till Karolinska huddinge för att träffa min handledare och gå igenom lite statistik med honom. Det har strulat lite då jag har kommit på att det faktiskt inte alls är en intervallskala jag mäter mina resultat på, utan en ordinalskala, vilket gör att jag måste använda Wilcoxon's rangsummetest istället för Student's t-test som jag använt mig av hittills. Har haft dessa misstankar ett tag men har fokuserat det mesta på skrivandet så har inte kontrollerat detta egentligen, men nu är det dags. Dessutom har det blivit lite knivigt då det visat sig att vissa serier är normalfördelade (och därav kanske jag kan använda t-test trots allt?!) medan andra inte är det. DESSUTOM (!!!!) så är vissa serier normalfördelade när man kontrollerar med en t.ex Kolmogorov-Smirnovs test, men inte med D'Agostino-Pearsons test. Som pricken över i'et så har jag kommit fram till att statistik är en het kandidat på vad som är det tråkigaste som finns i hela världen. Det gör inte saken bättre.
Aja, hoppas på att få lite koll på läget efter träffen med min handledare, som precis har gått en statistikkurs faktiskt.

Nu måste jag dra, ciao!


Från dagens pass. Go hard or go home!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0