Dag 12 – Mitt favoritminne

Den här är riktigt svår. Man har ju sjukt många bra minnen. Tar ändå det första som poppar upp i mitt huvud, trots att det delar platsen om "mitt favoritämne" med många andra, som är resan till La Palma på gymnasiet. Det var under kursen "Fysik - breddning", som var en tillvalskurs för naturare, som vi åkte dit för att besöka och även få observera (!!!!) på NOT - Nordic Optical Telescope. Den resan var så sjukt kul. Man gick fortfarande på gymnasiet, massa polare hängde med, min favoritlärare var där (vår fysik- och mattelärare, som inte var ansvarig för kursen utan den stora anledningen till att han var med var att han är italienare och då tyckte dom att han kunde få agera kommunikatör med spanjorerna. Det gick ju som det gick, italienska och spanska är ju inte så lika.. :P) som är så sjukt kunnig i fysik och matte och har inspirerat mig otroligt mycket (han var en sån lärare som de som hade svårt för fysik/matte hatade, men som satte en hög ribba och alltid premierade för att lära sig så mycket som möjligt och som alltid tog upp de svåraste övningar som exempel på tavlan - mer sånt i skolan tycker jag (som sidospår) så att även de duktiga blir motiverade!). Sen att vi fick chansen att observera under en natt var fantastiskt. Det var helt sjukt coolt att få se hur det såg ut, vara med in action när vi observerade en galax som vår grupp valt ut (NGC 2775, en spiralgalax).
Det var mycket kul som hände den resan. Rundvandringen i staden vi var i, "föreläsningarna" som vi hade ute i solen, alla gruppers aktiviteter som man skulle hålla varsin kväll, pokerkvällarna, middagarna ute med alla. Den roligaste kvällen var nog när vi gick till en inhängnad fotbollsplan och lirade boll allihopa. Efter ett tag kom en snubbe som var riktig bladig och skulle var med. Slutade med att han fick en stenhård tåpaj rakt på tasken (av våran fysiklärare), och gick och satte sig för att vila medan han drack ur våra vattenflaskor. Sjukt skönt snubbe iaf, han bara stegade rakt in på planen, tog upp bollen och försökte gestikulera att vi skulle spela.
Detta var en sjukt häftig resa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0