12 12 12 12 10

Kom precis hem från gymmet. Sprang in i köket, tog ca 45 gram proteinpulver och sprang sedan in till vardagsrummet där nere. 30 sekunder kvar av första perioden. Hade lika gärna kunnat tagit det lugnt hem alltså! Aja, 0-0 och Sverige verkar ha haft den hetaste chansen, ribbskott av Järnkrok (?).
Passet gick iaf bra. Jag är en förespråkare för låg-reps. Dvs att köra tung vikt och rätt få reps på varje set. "Man kan ju köra tung vikt och många reps!" kanske ni tänker. Men vafan, kör du många reps på tung vikt, så är ju vikten inte tung, du kan ju höja!! Haha, jaja. Hursom så tycker jag om lågreps. Tänker att med styrka så kommer massan, men inte nödvändigtvis tvärtom. Sen är ju känslan att pressa sig till max med tung vikt otrolig. Att lyfta "lätt" och många reps ger ju tillslut också tröttheten, men den är inte alls samma. Då är det mer mjölksyran som slår till, och det är därför dte blir jobbigt. Att istället, från den första repetitionen, känna att fyfan vad tungt detta är, låter klyschigt och jäkligt fjantgt men då känner man att man verkligen lever. Adrenalinpåslaget, speciellt i övningar där du lyfter vikten ovan kroppen, när man vet att man måste få upp skiten, annars trycker vikten ner dig.
Sen får man (iaf jag) ett sånt otroligt tryck av tung vikt och låga reps. Kanske inte samma pump som med högreppare, men trycket i musklerna. Typ som något där inne vill ut. Återigen låter det säkert fjantigt men det är mycket med gymrelaterande känslor som jag har svårt för att förklara.
Hursom, idag så bestämde jag mig för att testa lite högreppare. Ska ju vara bra med variation, sen slipper man komma in i den där cirkeln där allt känns som det går per automatik. Chocka kroppen lite helt enkelt, så den inte blir för van vid vikterna och för lat. Det fick faktiskt bättre än vad jag trodde. Jag brukar vara rätt svag när det kommer till högreppare, dvs jag kan sänka rätt många % på en övning men inte öka så många reps som man kanske borde. Började med superset bicepscurl i cablecross och tricepspushdowns med rep. Resultatet i bicepscurlen blev:

12, 12, 12, 12, 10 (alla set på fullmag som är 85 kg - dock tar ju trissorna bort en del så jag vet inte vad resultatet blir)

Satan vilken pump jag hade efter, och fyfan vad jobbigt det var. Hade spykänslor under flera av dom setten. En stor skillnad mellan hög- och lågreppare är att högreppare är jobbigt medan lågreppare är tungt. Var iaf kul med lite variation.
Efter passet, som som i vanlig ordning bestod av 3 övningar biceps, 3 triceps och 1 underarmar, så klev jag på en träningscykel. 40 minuter avverkade jag till en föreläsning om "Skin infections".
Nu blir det ner till hockeyn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0