OPOPOP

Igår var det heldag nere på röntgen. Förmiddagen bjöd på "Akut buk", vilket var bra och intressant. Gillar akut kirurgi, och det är ju alltid lite extra roligt när man kan tolka lite själv på akuten så det var ett bra pass! På eftermiddagen hade vi en "recap"-lektion där vi själva fick bestämma vad vi skulle gå igenom - om det var något vi missat, något vi inte riktigt fattat eller något vi bara ville se igen. Vi bestämde oss för att beta av en del av diagnoserna som finns med i Core Curriculum som vi ska kunna inför tentan, vilket även det var bra. 8 - 16.15 höll vi på, så det var en rätt mastig dag med mycket information och som vanligt det halvdunkla ljuset nere på röntgen vilket inte direkt piggar upp en..
 
Idag var det egentligen avdelningsarbete som väntade. Jag hade ju som sagt lyckats flirta till mig en operation som skulle gå av stapeln kl 8.00, en total knäplastik. Av olika anledningar som jag inte vill gå in närmare på här så hade den patienten strukits från OP, så min gruppkompis patienten fick 8-tiden istället, något som jag inte riktigt förstod så jag mötte henne nere på OP och fick reda på det då och där. Som tur var var det plastikoperationer på två salar (säkert fler, men det är patienter som inte tillhör vår avdelning isf), så jag fick vara med en skitbra kirurg på en höftrevision istället. En revision innebär kort att patienten har en protes som ska "revideras", ofta byter man ut hela eller delar av den pga komplikationer som återkommande luxationer, infektion, lossning etc.. Efter operationen frågade han mig utifall jag ville vara med och assistera på hans nästa operation efter lunch också - SÅKLART!!
Så efter lunch och konferans uppe på avdelning blev jag nedringt av kirurgen i egen hög person och fick vara med och assistera på en total höftplastik. RIKTIGT bra dag med andra ord.
 
Kvällen har bjudit på ett rygg- och bicepspass. Fick segla solo idag då min träningspolare hade mycket inför imorgon så han stod över.
 
 Underarmstryck!
 
 
 
Ikväll blir det anestesiologiplugg innan sängen. Har laddat upp med en Coca Cola Zero!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0