jour

Igår hakade jag som sagt på M som skulle vara kardiologbakjour. Skitskoj! Vi började på HIA och jobbade oss till M84 och sedan MAVA. Fick göra bedside-hjärt-EKO (Ultraljud transthorakalt, dvs en apparat som man kollar hjärtats funktion, storlek, flödeshastigheter och utifall man ser någon perikardvätska etc.). Coolt!
I övrigt var det ganska lugnt då det var helg. Träffade patienter med misstänkt hjärtinfarkt, post-hjärtinfarkt, misstänkt endokardit, sklerodermi (som jag tidigare träffat på reumatologen tror jag, kände iaf igen patienten!), hjärtsvikt, a. subclavia-trombos, erysipelas, peritonit med mera. Väldigt blandat klientel för att ligga på hjärtavdelningar med andra ord.
 
För att utvärdera och repetera så jag kommer ihåg, den teorin som jag direkt kände att jag lärde mig var:
 
  • Vid NSTEMI (Icke-ST-höjnings-infarkt) så ger man 300mg Plavix och vid STEMI ger man 600mg. Detta har jag vetat, men enligt nya riktlinjer på KS så ger man istället Brilique vid STEMI, men fortfarande 300mg Plavix vid NSTEMI.
  • Vid insättade av Imdur så ska man informera patienten om att denne kan uppleva huvudvärk (pga vasodilatationen). Första veckan ska man då försöka uthärda, men återkommer den efter detta så ska man sätta ut och pröva något annat LM.
  • Indikationer för CABG (förutom tre-kärls-sjuka) är huvudstamsstenos och diabetiker som stenos i flera än 1 gren.
  • Om en hjärtinfarktspatienten står på Waran så sätter man oftast ut det och beh. med Plavix (eller Brilique) och Arixtra. I vissa fall låter man dock patienten stå kvar på Waran och hoppar de övriga anti-koagulationspreparaten (förutom ASA då), beroende på på vilken indikation patienten står på Waran.
Detta är vad jag kommer på för tillfället! Riktigt kung.
 
Efter det blev det släktmiddag ute på landet med farsans sida av släkten. Ganska fin avslutning på dagen.
 
 
 
 
Dagen idag har inneburit gym och premier league. Imorgon drar jag till en KI-polares landställe och är där till på tisdag. Vindsurfing, kajak, fiska, kräftfiske med mera. Kommer bli braaa!
 
Mailade för övrigt vår studierektor för kirurgikursen och frågade utifall jag och Jenny fick vara i samma grupp (vi har fått komma med önskemål i tidigare kurser, och vi är väldigt nära varandra), men fick detta svar;
 
 
Trist, men så är det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0