all the small things

Häromdagen när jag åkte till gymmet spelade dom "All the small things" med Blink-182 på Bandit, och mina tankar gled obönhörligt tillbaka till min skejtpunk-era som jag hade i slutet av mellanstadiet/högstadiet. Det var riktigt fina tider, där mycket tid spenderades med grabbarna nere på "den nyasfalterade vägen". Sjukt bra rull man hade där, som upplagt för att nöta kickflips och backflips. Det var jag, Rikard, Tobbe, Holmar, Thomas, Samuel och Elias.  
 
Hursom, så började jag tänka på den musiken jag lyssnade på då, och kom av någon anledning att tänka på Green Days "Basket Case". En jäkligt skön låt med mycket skatepunk i sig. Det var också en låt som bandet i nian (när vi gick i sjuan) brukade lira på olika avslutningar/uppvisningar. Kommer fan inte ihåg vad dom hette, men nu heter dom "Hellow", gå gärna in och lyssna lite! Man hör att det är väldigt skatepunkinspirerat. De består av, av vad jag har förståt, ungefär samma personer idag som på den gamla goda tiden. Beckman, Bolin och . Förutom var även "KP" med.
 
Från det ena lokala bandet till det andra, och på tal om Rikard (lite längre upp i texten, en av mina allra bästa kompisar in past time), så hade även vår klass ett band. "Husbandet" kallade de sig, och bestod av Tobbe, Rikard, Fille och Martin. Även de lirade lite skatepunkinspirerat, men även mycket rock, hårdrock och vanlig svensk punk (typ imperiet, ebba grön). Vid avslutningar och liknande brukade de, nästan alltid, lira "Ronka" som tribut till oss grabbgrabbar som ingick i det gänget. Och de lirade alltid den till vår stora glädje, där vi skrålade med som fan. Länkar in den lite längre ner. Don't judge. Eller gör det, den har sin charm.
Jag kommer även ihåg när de spelade "Die Mauer" med Ebba Grön för första gången. Det är en väldigt lugn låt som inte är så likt Ebba Grön egentligen, och jag hade lyssnat på den flera flera år innan hemma, men inte direkt skyltat med det då den var så "lugn". Nu gjorde dom den stor bland våra kretsar, och jag ångrade att jag inte hade tagit upp mitt tycke för den tidigare..!
 
När vi splittrades och folk började på olika Gymnasium, startade Rikard ett nytt band med några lirare från Södertälje. A vain attempt. Lite skatepunk där också, men kanske mest emo. Lägger in en låt från dom här nere också.
 
Jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta inlägg, men det var detta som rörde sig i mitt huvud när jag hörde All the small things!
 
 
All the small things - Blink 182
 
 
 
Ronka - Perverts
 
 
 
I can't escape - A vain attempt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0