vad ska du bli?

Den eviga frågan när man är ung (..och eventuellt genom hela livet..) - Vad ska man bli när man blir stor?
Det känns lite konstigt att bestämma det när man är 18 år. Jag tror inte jag har bestämt mig än. Läkaryrket verkar otroligt roligt och givande, men det finns ju andra saker jag vill göra också!
Under hela min uppväxt har det varit fotbollsproffs eller programmerare/IT-tekniker som har varit planen. Iaf så länge jag kan minnas. Och eftersom proffstankarna gick i stöpet (var faktiskt rätt lovande som ung när vi fortfarande spelade 7-manna, kan ibland gräma mig lite över att jag inte gick till något seriösare lag som hammarby/aik/djurgården/BP) pga min avsaknad av fysik när vi gick till 11manna och mitt temperamentspel (spelar bra om jag får ha bra spelare runt mig, håller spelet för låg kvalitet så blir jag lätt uppgiven, tycker det är tråkigt och slutar spela så som jag kan), så var det programmerare som gällde. Dessa tankar följde med mig till gymnasiet, där jag valde NV - matte/data med programmering i C och C++. Trots detta började under gymnasietiden intresset för medicin växa fram mer och mer. Tror jag skrivit någon gång i början av bloggen varför jag valde att söka till läkare så går inte in på det, men det gjorde jag iaf. Första terminen kom jag inte in, utan fick mitt andrahandsval som var Civilingenjör i Informationsteknik på KTH. Började att studera de första veckorna, men kände inget sug på att gå kvar då läkardrömmen var högst aktiv, så började jobba med motorcyklar istället! Terminen därpå kom jag in.
Jag har dock under dessa terminer saknat matten och fysiken otroligt mycket. Känns som att det är plugg på ett helt annat sätt, samt att allt egentligen bygger på matten, så det är så fundamentalt och renodlat. Har gått i planer på att söka Civilingenjör - Teknisk fysik när jag är färdig läkare, men vet inte hur dte kommer gå isf. Jobba deltid som nyexad läkare? Känns inte som något lyckat. Vill iaf ha det i tankarna, så jag vet att jag har möjlighet att göra det om jag verkligen känner för det om 3 år. Det hjälper mycket att veta att man har en "reservplan", allt blir så mycket lättare då.

Nu blev det en jävla massa svammel, men det är som sig bör!


Vad skall du bli när du blir stor
Ska du bli som far och mor
Ska du bli en boss
En försäljare
Eller disponent någonstans
Eller kanske nöjer du dig med
Vilket jävla skitjobb som helst
Du bara bryr dig inte alls
Det får gå som det går
Vad skall du bli

Nu är du ung och rebellisk som fan
Du sätter hårt mot hårt
Du vet precis vad du vill
Och du vill inte bli en av dom där

Fortsätt å fortsätt å va rebell
Fortsätt å fortsätt å va dig själv
Fortsätt å fortsätt å va rebell

Hur ska de bli med din framtid då
Hur ska de bli om några år
Ska du sjunka in i en fåtölj
Vad ska hända med dig
Vad ska du bli

Gå upp, gå till jobbet, jobba, jobba, äta lunch
Samma sak händer imorgon
Jobba, åka trick hem å sätta sig å glo
Det är inget liv
Det är slaveri

Gå upp, gå till jobbet, jobba, jobba, äta lunch
Samma sak händer imorgon
Jobba, åka trick hem å sätta sig å glo
Det är inget liv
Det är slaveri

Fortsätt å fortsätt å va rebell
Fortsätt å fortsätt å va dig själv
Fortsätt å fortsätt å va rebell

Fortsätt å fortsätt å va rebell
Fortsätt å fortsätt å va dig själv
Fortsätt å fortsätt å va rebell
Å va rebell!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0