past

Ouf! Nu har en ny vecka gått, och fan vad snabbt dom går! Förra veckan var jag på MAVA - Medicinska Akutvårdsavdelningen. Hade samma handledare som på akuten, riktigt bra. Vi hade inte jättemånga patienter i vårat vårdlag då dom höll på att "storstäda" avdelningen, så ett antal vårdplatser var stängda. Fick dock ändå se en hel del intressanta fall.
Det kanske roligaste och samtidigt mest skrämmande var våran överläkare - Atiql (stavning?) från Bangladesh. Han hade gått den hårda skolan, kunde man inte sin medicin när överläkaren frågade så kastades man ut i princip. Det kändes lite som att detta satt i och han randade mig ganska hårt emellanåt - men det var kul med lite press och jag lärde mig extremt mycket när han visade/berättade hur man kunde ställa olika diagnoser på statusfynd samt olika allmänna tips och tricks vid statustagande. Är ju väldigt fattigt i Bangladesh så de kan inte ta en massa prover på alla utan måste gå djupare på undersökningen för att ställa diagnos. Han var av åsikten att svenska läkare tar alltför många prover. Både min handledare och en annan ST-läkare som var med sa att jag var jätteduktigt samt att de också lärde sig en hel massa av Atiql's kunskapsdelande. Kort och gott så var det en blandning av nervositet, rädsla, respekt och imponeran att vara med honom!

Helgen sen bjöd på pokerkväll på fredagen. Vi var 15 pers som la 200kr var, slutade 5a. Fick skitkort hela kvällen, 2 J fick jag säkert 5-6 ggr. Trist. Var dock trevligt att träffa alla boys.
Fick även viasat installerat på fredagen. Vi har canal+ men dom sänder ju varken champions league eller premier league.. Hade båda förut, men eftersom canal digital sände både allsvenskan och premier league så hoppade vi viasat då vissa CL-matcher ändå sändes på tv 6. Precis när vi sagt upp det så bytte dom premier league mot spanska ligan (la liga, där barcelona - RM är den enda matchen värd att se typ). Nu har vi iaf båda igen, och ser fram emot en höst fylld av härlig champions league. Barca - Milan imorrn t.ex!
På lördagen gjorde jag inte så mycket alls. På kvällen var det semifinaler i US open. Tittade på Federer - Djokovic som var en grym match, men somnade innan Nadal - Murray drog igång. Finalen är idag kl 22.00 mellan Djokovic och Nadal, tror det kan bli hur grymt som helst. Bänka er.

Veckan bjuder på praktik på endokrin - diabetes dagvården. Kanske inte den roligaste placeringen? Verkar bli en rätt lugn vecka vilket kan vara skönt. Alla som haft den placeringen har varit lediga på fredagen, så jag hoppas vi också får vara det, skulle vara skönt. Känns som en riktig rivstart att köra akuten + mava de första två veckorna så lediga dagar är guld värda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0