hyponatremi och rygg

Idag har jag tränat rygg så det räcker och blir över. Började dagen med att bära vedklabbar. Vi hade beställt 8 kubikmeter ved som kom igår morse, som blev avlastad på framsidan. Som vanligt innebar det, eftersom vi vill ha den uppstaplad på baksidan, en jävla massa bärande, skottkärrekörande och staplande. Blev klar med 4 kubik på 1,5 timme, sen var jag helt slut i ryggen.

Nästföljande timmar gick åt till att läsa på om och börja skriva lite om komplikationer till hyponatremi - våran grupp ska redovisa om det på fredag. Jag blev som sagt tilldelad komplikationer. Har inte hunnit klart riktigt än, men slänger upp det jag gjort än så länge;

Komplikationer:

  • Hjärnödem - Vätska pressas från den hypoosmolära extracellulärvätskan/plasman in i cellerna. Detta är dåligt eftersom hjärnan sitter i ett slutet område (omgivet av skallbenet) och kan därför inte expandera. Detta kan leda till bland annat huvudvärk och konfusion (pga svällandet av cellerna) men även skador på hjärnan som kan påverka flera vitala funktioner såsom andning och hjärtverksamhet. Expansionen av cellerna och hjärnan leder även till en mekanisk sönderpressning av kärl, som kan leda till blödningar. Fås denna blödning i t.ex hjärnstammen (som sköter andning och hjärtverksamhet) kan dessa funktioner återigen sättas ur balans. Detta kan såklart leda till koma och död.
  • Kramp/epilepsi - När vätskan pressas in i celler, såsom gliaceller och neuron, blir extracellulärvolymen (ECV) mindre (den kontraheras). Den här ECV-kontraktionen leder till ökade och förstärkta epileptiforma bursts ("attacker") från CA1 pyramidala celler i hippocampus även när den kemiska synaps-transmissionen därifrån är blockerad. Detta i kombination med att CA3 och CA1 cellerna kommer hamna fysiskt närmare varandra (då ECV minskar) vilket leder till att amplituden på den elektriska potentialen från CA3-cellerna kan bli större. Fler signaler kan därför gå igenom utan att inhiberas. Detta kan även leda till hallucinationer då hippocampus (och amygdala) stimulerar neocortex (som bland annat har hand om sensorisk perception och medvetande).
Man kan även få symtom som;

  • Huvudvärk - pga svullnaden av hjärnan och kompressionen.
  • Konfusion - svullnaden av cellerna i hjärnan.
  • Muskelsvaghet/spasm/kramp - då natrium ingår i signalleringen (Na/K-pumpen)
(Man kan även få aptitlöshet, illamående/kräkningar, matthet och rastlöshet/ökad irritabilitet, men orsakerna till dessa har jag inte lyckats komma på än.)

Vid korrektion av natriumnivåerna är det viktigt att öka natriumkoncentrationen långsamt! Annars kan man få en sk osmotisk demyelinisering;

  • Osmotisk demyelinisering - Ökar natriumkoncetrationen i serum snabbt så kommer vi få en utflöde av vatten från celler, t.ex vaskulära endotelceller i blod-hjärn-barriären. Är de anpassade till en kroniskt låg natriumkoncentration så kommer dessa celler krympa mycket. Detta kommer störa deras bindningar mellan sig och öppna blod-hjärn-barriären så att cytokiner och leukocyter kan ta sig in och skada oligodendrocyter vilket leder till demyelinisering av neuronen. Oligodendrocyter kan även påverkas direkt av samma typ av krypmning som endotelcellerna gör, och därför inducera apoptos (programmerad celldöd). Detta kan leda till MS-liknande symptom såsom gåendestörningar, beteendestörningar och krampanfall/epilepsi.
Det är ungefär så långt jag har kommit!


Vid kvart i 4 drog jag iväg till gymmet och körde rygg (hade hunnit återhämta mig rätt bra sen vedbärningen). Började med latsdrag, där jag körde följande:

  • 20 plattor - 9 reps
  • 21 plattor - 6 reps
  • 25 plattor - 2 reps
  • 21 plattor - 5 reps
  • 18 plattor - 10 reps



Fortsatte sedan med sittande rodd.

  • 25 plattor - 5 reps
  • 25 plattor + 20kg - 3 reps
  • 25 plattor - 4 reps
  • 20 plattor - 9 reps
  • 20 plattor - 7 reps


Sedan gick jag över till stångshrugs för att få till trapsen lite. Det var länge sen jag kunde köra den övningen med tanke på mitt ben.

Jeffla fjollgym!


Struntade i ovanstående bilds "varning" och körde:

100kg - 12 reps
160kg - 9 reps
200kg - 4 reps
160kg - 7-8 reps (kommer ej ihåg)
140kg - x antal reps (kommer ej ihåg)




Sista övningen fick bli stångcurl, för att pressa på biceps lite. Man kopplar ju in biceps relativt mycket i ryggträning, så gillar att avsluta med lite lätta curls.

Det blev;
50kg - 8,7,6 reps.



Passet avslutades såklart med en blandning av EAA och Whey-80!



Kommentarer
Postat av: helen

haha jag tror inte jag lyfter lika mycket under ett helt år som du gör under ett pass! :D



ja det är härligt, börjar dock bli lite kallt åt händer o fötter :P

2011-09-19 @ 20:51:36
URL: http://hellens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0