blodgas

Idag har varit en bra dag! Den började vid 10 nere på akuten tillsammans med Magnus, min handledare. Där träffade vi 3 patienter - en med trolig pleurit, ett svimningsfall och ett fall av angina pectoris. Väldigt bra patienter i rent studiesyfte faktiskt, speciellt pleuriten (som i princip är en klinisk diagnos) och anginan (som vi tror beror på att patienten slutat ta Imdur pga att receptet tagit slut). Efter det fick jag min feedback-lapp påskriven, och Magnus tyckte jag var intresserad, engagerad och medicinskt kunnig - kul att höra! Han har varit riktigt bra som handledare, alltid tagit sig tid och förklarat, låtit mig ta patienterna först, diskuterat EKGn etc. Han håller på att göra sin ST inom allmänmedicin så han är bara på akuten någon månad men ändå grymt kunnig inom akutmedicin. Akutpraktiken avslutades sen med att jag fick ta en artärblodgas och nailade den direkt! Riktigt grymt!



Efter lunch hade vi gemensam fika som vi alltid har på fredagar under praktiken, samt ett patientfall redovisat av en grupp. Det handlade om akut njursvikt pga rhabdomyolys - bra recap inför njurteorin vi har snart. Vi hade även "veckans EKG" med vår "kardiolog-mentor", som bestod av ett vänster skänkelblock.
Vår kardiolog-mentor berättade även att han höll på med en forskningsstudie om livskvalitetsförbättring hos hjärtsviktpatienter efter hjärtsviktsbehandling, då det är dags att välja projektarbete snart, och jag tycker det lät som ett intressant projekt. Dessutom är han jävligt kunnig, pedagogisk och en otroligt snäll person, så jag nappade och sa att jag var intresserad. Hoppas att jag kommer med!

När vi slutade, typ 2, drog jag direkt till gymmet. Hade bilen vid sjukhuset idag med vilket var jäkligt skönt. På gymmet blev det bröst och axlar då jag ju skippade det igår. Är ju egentligen en träningsfri dag idag, men sköt bara på det. Började med 107,5 + klämmorna i bänkpress, 5 reps rakt igenom på 6 set, i enlighet med bänkpressschemat jag la upp för inte så länge sen. Första setet var faktiskt rätt tungt, så jag blev lite orolig, men det lossnade sen och set 2-4 var riktigt lätta. Sedan kom mjölksyran in lite och set 5 och 6 blev lite tyngre, men inga större problem egentligen. Övning 2 blev lutande bänkpress i smithen, där jag körde ett par set på 100 och 105kg, för att sedan avsluta med lite pump på 80. Därefter blev det sittande bröstpress i maskin på 120 typ, och sedan lite lätta axelpressar som avslutning.
Efter det hem och städa lite inför helgen. Dammsugigt, dammtorkat, skurat toaletter, handfat, jakuzzin, speglar, diskbänk i köket. Nu är det bara mitt rum som behöver köras igenom med dammning, dammsugning och nybäddning av sängen.

Kvart i 8 är det Sverige - Ungern, missat inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0