ahlr

Varför jag var så nervös tidigare idag? Vi hade praktiskt prov i Avancerad Hjärt-Lung-Räddning (aHLR) idag. Eller halva klassen iaf. Jag hade den sista tiden idag, kl 15.00, men blev insläppt lite tidigare.
Har pluggat som fan och gått igenom alla tänkbara scenarion i huvudet. Typ VF under 3 deffar som övergår till asystoli och sedan efter ytterligare 2 deffar till VF - börjar man om från 0 deffar då eller räknas det som att man deffat 3 ggr på VF och således ger Cordarone på den första (fjärde totalt) deffen på VF då? Om man har AV-block 3, provar man med atropin först medan man förbereder för extern pacemaker? Flushar man både Adrenalin och Cordarone med 10ml NaCl? Om man har pulslös VT och ger Adrenalin efter tredje deffen (4 minuter), varpå man vid analysen efter ser att det gått över i asystoli, ger man då Adrenalin en gång till direkt? (iochmed att man ska ge adrenalin direkt vid asystoli/pea). När tar man reda på genes - om man t.ex misstänker hjärttamponad, kollar man med EKO medan man kör HLR då eller väntar man på att det eventuella VF'et ska slå om till sinusrytm först? När intuberar man patienten - direkt när narkosen kommit eller efter x antal deffar som varit verkningslösa? Fortsätter man ge Cordarone efter 7 deffar på VF? Tar man blodprover direkt om man misstänker intox? Hur tusan låter agonal andning?
Det har varit jäkligt nyttigt att stressa upp sig såhär, för man har lärt sig en hel del (trots att jag långt ifrån har svaret på alla ovanstående frågor).

När jag sen klev in i förhörsrummet, så fick jag scenariot att man hittat en medvetslös person som man inte fick liv i. Man visste inte hur länge han legat där. Jaha, tänkte jag. Kolla medvetande, puls, andning. 2 minuter HLR för att få igång cirkulation, medan man larmade, kallade på narkos och satte PVK. Självklart glömde jag att lägga brädan under personen, men det löste sig sedan då jag fick hinten att "..sängen är ju lite mjuk..". Analysen visade VF - varpå jag deffade och fortsatte med HLR. Jag fick göra alla delarna - analysera rytm, deffa, kompressioner och inblås. Efter tre deffar gav jag 1mg adrenalin och fortsatte HLR. Fortfarande VF. Gav 300mg Cordarone och fortsatte med HLR - fortfarande VF. Gav 1mg adrenalin till och fortsatte med HLR. Fortfarande VF. Efter min nästa deff slog han dock om till sinusrytm - dock med negativa p-vågor. Äh, tänkte jag. Man får ju ha det i aVR, men även i III, avL, V1, V2, V3? Jag funderade lite snabbt på om det var en nodal ersättningsrytm där p-vågen var en q-våg då den kom väldigt nära QRS-komplexet, men frekvensen var på ca 70 så jag bedömde att det var sinusrytm ändå. Det var rätt. Kollade puls och andning - ingenting. Dock sa han när jag kollade pulsen att den kändes (trots att den ej var på!!) så jag hade lyckats att återuppliva honom. Jag klarade det!
Han tyckte att jag gjorde allt bra, förutom hjärtbrädan som var lätt att glömma sa han, sen tyckte han att det tog lite tid för mig när han slagit om till sinusrytm - men jag tyckte ju att det eventuellt inte var sinus. Nåja, fick beröm för det andra iaf, rätt doser på rätt tid, bra kompressioner och inblås samt hanterade situationen i början med delegeringen av uppgifter bra, hantering av patient samt av defibrillatorn.

Blir alltid så jäkla nervös för sånt här, och börjar nojja som fan. Tror ändå att själva nojjningen är bra då jag pluggar och lär mig otroligt mycket mer än om jag skulle tro att det som kom bara var basala grejer - som denna gång och så många andra gånger. Är så när vi har seminarium också, måste utreda allt som patienten i uppgifterna kan tänkas ha och hur man då ska gå vidare, vilka prover man ska ta, varför det är så, patofysiologin bakom etc. Sen på seminariumet räcker det oftast med mest troligaste orsaken, några diffar samt hur man utreder. Jag är så orolig för att jag 1. inte ska kunna till seminariumet utifall jag får en sån fråga 2. inte ska kunna sen när jag träffar en sådan patient i verkliga livet.

Nu svamlar jag på som vanligt men jag är iaf sjukt glad att detta är över. Ett orosmoment mindre och nervositeten har nu lagt sig. Ska fira med ett ryggpass ikväll och sedan lite Champions League!

Stay tuned.


Lite fotnötter för er som inte är så insatta i medicin/HLR:

VF - Ventrikelflimmer
VT - Ventrikeltakykardi
AV-block 3 - AV-knutan blockerar alla impulser uppe från förmaken ner till kamrarna. Förmaksslagen och kammarslagen är därför helt disassocierade.
Sinusrytm - Normal rytm med impulser från sinusknutan
Cordarone - Antiarytmika. Förlänger refraktärperioden i sinus- och av-knutan så att hjärtats frekvens går ner. Försöker på så sätt "återställa" hjärtat så att sinusknutan ska kunna ta över impulsgenereringen igen.
Asystoli - Ingen elektrisk överledning i hjärtat
PEA - Den elektriska överledningen i hjärtat funkar men hjärtmuskulaturen fungerar inte. Man får således ingen puls
Hjärttamponad - Ansamling av blod eller annan vätska i perikardiet - yttre hjärtsäcken.
EKO - Ultraljud på hjärtat
Intox - Intoxikation (av t.ex läkemedel eller droger)
Intubera - Stoppar ned en slang i lungorna så att man kan sköta patientens andning manuellt
PVK - Perifer venkateter, en nål som man stoppar i i en ven och som sen får sitta där så att det bara är att koppla på t.ex en adrenalin-spruta och spruta in - så man slipper sticka flera gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0