tentan igår..

Tentan igår gick helt ok. Kände mig inte helt hundra inför den så under omständigheterna så får jag nog vara nöjd med den. Upplägget och innehållet var dock jävligt konstigt. Vi skulle tenteras på njurmedicin, lymfom, transplantationer och intoxikationer. Sen har vi alltid 2 "MEQ-frågor" (fallbaserade frågor där man får svara på ett par frågor i taget och sedan vända pappret för att ta nästa frågor - som en följetång liksom, där man ej får gå tillbaka) där vadsomhelst som vi lärt oss under kursen kan komma. Denna gången hade vi dock 3 MEQ-frågor. Det enda av det som vi skulle examineras på sedan som kom var njurmedicin, och det var ändå ganska snålt med sådana frågor. Hade lagt ner en del tid på att lära mig specifika saker om lymfom, transplantation och intox också, helt i onödan. Att jag pluggade på det var definitivt inte i onödan, men att lägga krut på detaljer som jag ändå ej kommer komma ihåg/ha användning för kändes ju lite onödigt. För att ta ett exempel, vid mantelcellslymfom finns ofta en gentranslokation mellan kromosom 11 och 14. Att c-myc är uppreglerat vid Burkitts Lymfom och Follikulärt lymfom. Att substansen man använder vid tarmsköljning heter polyetylenglykol.

Får hålla tummarna för att det gick bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0