springa

I helgen firade vi i familjen min ena syrra som fyllde 18 för ett par dagar sedan. Som tradition har vi något som jag faktiskt inte vet vad vi kallar, men "springa" tror jag vi brukar säga. Det säger säkert inte så mycket, men det innebär att efter man fått alla sina presenter så får man ett kuvert. Detta har man gömt och ska komma som en överraskning, men man vet alltid att man får det, och det är awesome! I kuvertet ligger oftast en lapp med en ledtråd/fråga som leder en till ett speciellt rum. Först gäller det att lista ut vilket rum man tror lappen leder till. Väl i det rummet ska man leta efter en ny lapp där man återigen får en ledtråd/fråga som leder en vidare. Efter ett antal lappar så hittar man istället ett gömt paket.
När jag var liten brukade paketet alltid ligga i vissa rum, så man kände på sig när det var ett paket och inte en lapp man skulle leta efter. Dessa rum var tvättstugan, garaget eller inneförrådet.
Denna födelsedag var inget undantag, och jag och andra syrran hade skrivit lappar så minstingen fick springa!

Exempel på ledtrådar/frågor jag har bidragit med under åren;

Bakgrund:
Man tror att Big Bang ägde rum för ca 14 miljarder år sedan. För 14 miljarder år sedan skickades alltså ljus ut från Big Bang med ljusets hastighet (3 * 10^8 m/s). Det är därför rimligt att tro att universums synliga del har en diameter på 14*2 = 28 ljusår. Trots detta kan vi se föremål som ligger mycket längre bort, och man tror att det observerbara universumet idag är ca 100 miljarder ljusår i diameter.

Hur är detta möjligt?

  1. Rummet expanderar snabbare än ljuset
  2. Vi har så pass bra teleskop idag
  3. Himlakroppar som vi ser kan färdas snabbare än ljuset

Vart går du för att kolla in det synliga universumet? (balkongen uppe)


Bakgrund: Gravitationen gör att en person får olika tyngd på olika ställen på jorden. Detta var det bland annat stor uppståndelse om vid OS i New Mexico 1968 då flera världsrekord slogs, bland annat i längdhopp där rekordet ökade från 8,12m till 8,90m (78 cm i ett enda hopp). Ju längre ifrån jordens mittpunkt man kommer, desto lägre blir gravitationen och desto lägre blir ens tyngd. En galaktisk himlakropp som har en stor gravitation är neutronstjärnan.

Om man jämför med på jorden, ungefär hur mycket skulle du väga på en neutronstjärna

  1. Som solen
  2. Som halva månen
  3. ca 100 ton

Gå och kolla din riktiga vikt! (badrummet uppe)

 

Vad är detta? (vintergatan)

Namnet på det du ser leder dig vidare (utanför ytterdörren).

Jag är som ni märker väldigt insnöad på att ställa frågor. Från början fick vi alltid ledtrådar bara, i form av rim. typ; "nu har du blivit stor, gå och titta när du hittar din bror".

 

Kul va? Det tycker iaf jag, fortfarande, efter alla dessa år!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0