qs

"Hej!
Tack! Vilken bra förklaring av RAAS! Pluggar till dsk o har sjukdomslärakursen nu med förskrivning och började klia mig i huvudet över min anteckningar hjärta-kärt samt detta system. Sökte då på RAAS+enkelt o kom till din sida. Det var jättebra! Lycka till med studierna! :-)
Mvh
Helene"


Kul att kunna hjälpa till! Är det något annat som du undrar över får du jättegärna maila eller skriva här så ska jag försöka svara på det! Lycka till!


"kul att du svarade på frågan :)

är det svårt att kombinera forskning med studierna ?

Hur ser det ut för er läkarstudener på KI, hur många timmar brukar ni ungerfär lägga på studierna uutöver skoltid, vet att det är individuellt men hur brukar det ser ut? har sökt till KI, men känner mmig ganska nervös inför dom tuffa studierna...hur ´tycker du att man kan förbreda sig på bästa sätt inför läkarprogrammet...all tips mottages :D"


Jag tror inte det är svårt alls! Är man intresserad och engagerad, och inser att det kommer krävas en del struktureranden i studierna så klarar man det nog galant.
Som du säger är det väldigt individuellt. Enligt de flesta så krävs det nog mest plugg i början av utbildningen då det är mycket teori och ganska tunga bitar, jag fattade inte varför vi lärde oss vissa saker t.ex (fattar fortfarande inte vad vi ska med 1 termin glukosmetabolism till..), och det är ganska mycket katalogkunskap som det krävs av en att man ska kunna. Där får man nog ändå räkna med att lägga ner rätt mycket tid. Sen efter preklin (termin 5, delvis 4 också) så blir det mer klinisk inriktad utbildning, och man (iaf jag) förstår mer varför man pluggar på vissa saker. Då blir det så mycket roligare och inlärningen blir effektivare och enklare och det resulterar i att man inte behöver lägga ner lika mycket tid. Då blir det snarare så att man börjar läsa om andra saker istället och går djupare på vissa saker för att lära sig mer. Skulle jag säga några speciella tids-spann så tror jag nog att det nästan blir som en arbetsvecka (40-45h) i plugg de första terminerna (inräknat föreläsningar), för att sedan tunnas ut så att man klarar tentorna på en bit under hälften. Sen ska man ju förstås kunna sakerna bra sen när man kommer ut i kliniken och därför krävs det ju lite mer än att bara kunna faktan inför en tenta, men det är ju upp till var och en!

Kul att du sökt KI! Som sagt så är det ganska mycket plugg i början, och hade jag fått ge något tips till mig själv innan jag började så hade det nog varit att låna eller köpa "Biochemistry" av "Champe" och "Harvey" och bläddrat lite i för att få en liten översikt och snappa upp några förkunskaper. Den är även skitbra om du inte har gymnasiet helt färskt, då den är väldigt lättläslig och förklarar saker på ett bra sätt. Var inte nervös, det är en skitrolig utbildning! Ska jag vara helt ärlig så är det mer plugg än vad jag trodde i början men mindre plugg än vad jag trodde nu, kanske beror på adaption, men stå ut i början bara så får du MYCKET(!!!) gratis sen senare!


Tack för feedback och frågor!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för ditt svar, fick mig att bli mindre nervös inför plugget. Jag har nämlingen fått höra av några KI-studenter att dom i stort sett inte har någon fritid sen dom började plugga och att dom sitter uppe varje kväll för att plugga, blev lite skrämd när jag fick höra det :S

2011-11-21 @ 22:39:22
Postat av: Tommy (drstyrka.blogg.se)

Det blir ju lite vad man gör det till, vill man ace'a tentorna så kanske det är så, men man får ju bedömma det där lite själv. Bättre att lära sig saker bra, saker som man tror man kommer ha nytta av och kombinera det med fritid och lägga sig på kanske 80% på tentorna tycker jag!

Har du fler frågor får du jättegärna maila/msn'a ([email protected]) eller fortsätta skriva här!

2011-11-21 @ 22:51:25
URL: http://drstyrka.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej va snällt, då fortsätter jag fråga på när jag kommer på flera frågor hehe

annars vore det jätte snällt om du kunde berätta lite mer exakt vad man ska plugga på i "biochemistry"? eller ska man kunna hela boken ut och in ? :P

2011-11-22 @ 22:01:58
Postat av: Tommy (drstyrka.blogg.se)

det jag skulle rekommendera är väl framförallt glukosmetabolismen (glykolys, glukoneogenes, glykogenes och glykogenolys) samt titta lite på protein och fetters metabolism. Citronsyracykeln och Elektrontransportkedjan kommer också behandlas rätt ingående, så dom är också bra att ha lite pejl på.

2011-11-26 @ 16:32:31
URL: http://drstyrka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0