q

Fick en fråga tidigare i veckan som jag tänkte passa på att besvara med ett nytt inlägg, fick inget namn eller mail/blogg så blir enklast så.

"Hej!

tänkte bara fråga om du håller på med forskning vid sidan av studierna? har du några kursare som forskar? vad gör man egentligen om man vill börja forska? vet om att KI ger stora möjligheter till detta :)"

Jag forskar inte, men skulle definitivt kunna tänka mig att göra det utifall jag hittar något forskningsområde som jag verkligen känner verkar hur spännande som helst och som jag brinner för. Ett sådant ämne som jag spontant kommer på är åldrande. Cellens åldrande då, balans mellan telomerer och telomeras, vilka cellulära förändringar som sker och gör att vi åldras, och vad vi kan påverka för att sakta ner detta. Ska jag vara ärlig så har jag inte kollat upp om KI bedriver något sån forskning, men det är något jag har haft lite tankar på att pyssla med vid sidan av AT/ST sen senare.
Jag har en del kursare som forskar vid sidan om. Vissa började den sk LÄFO-inriktningen, som innebär att man får en fortlöpande, "introducerande" kurs som behandlar olika aspekter av forskning. Man får också chans att forska under sommaren, vilket vi andra också får. En kille i klassen har som mål att doktorera innan han är klar med läkarstudierna.
Som du säger så finns det stora möjligheter på KI för den som vill forska. Utifall man vill börja forska så tar man helt enkelt kontakt med antingen en person som man vet bedriver intressant forskning (som man kan få info om personligen via föreläsningar, eller via KI's hemsida) eller den institutionen vars forskning man skulle vilja delta i. Inte mycket svårare än så. Sen är det väldigt sällsynt att man får ett nej som svar. Våra föreläsare som själva är forskare rekommenderar oss hela tiden att söka till just deras institut, så det ska inte vara några problem alls.

Kommentarer
Postat av: Anonym

kul att du svarade på frågan :)



är det svårt att kombinera forskning med studierna ?



Hur ser det ut för er läkarstudener på KI, hur många timmar brukar ni ungerfär lägga på studierna uutöver skoltid, vet att det är individuellt men hur brukar det ser ut? har sökt till KI, men känner mmig ganska nervös inför dom tuffa studierna...hur ´tycker du att man kan förbreda sig på bästa sätt inför läkarprogrammet...all tips mottages :D

2011-11-19 @ 19:45:08
Postat av: helen

tack! ja det är fint med de stora fönsterna med närheten till vattnet! :)

2011-11-20 @ 19:32:26
URL: http://hellens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0