retro

Kom precis hem från ett ryggpass! 200 åkte upp lätt i marken, men känns inte som jag hittat timingen eller fått tillbaka den där perfekta tekniken än. Det är något som jag ändrat på, för det känns ovant på något sätt att marka - svårt att förklara. Förut tänkte jag inte ens på hur jag körde, det blev perfekt ändå och ryggen var rak etc. Nu fokuserar jag så jävla mkt på att försöka hålla ryggen rak redan innan jag börjar köra, samt kör mycket långsammare, och utifrån det är det svårt att hitta tillbaka. Drog nån teknik-mark efter dom tunga seten för att förhoppningsvis komma tillbaka. De tunga vikterna i sig är inte speciellt svåra att få upp, men utförandet och stabiliteten känns avsevärt mycket sämre än förut. Nu svamlar jag som fan, men jag hoppas ni/jag förstår vad jag menar..

Ska passa på att titta klart på den sista perioden mellan Sverige-USA nu när den drar igång. 4-1 leder vi tydligen med - det går bra nu när Fasth står! Sedan är det systerhämtning som står på schemat, hon har innebandyträning till kvart över 10 sen sargplock och eftersnack till halv 11. Efter det är det bingen för att imorgon ha veckans sista föreläsningar - är ledig på fredag. Smaskens!

Idag hade vi HIV-föreläsningen i princip hela dagen. Mycket var repetition kändes det som, men det är skönt att få en uppfriskning. En intressant grej som togs upp var dock den ledande teorin om varför smittan sprids så mycket mer i Afrika. Den innebär i princip att i Afrika är det vanligt med 5-6 aktiva sexuella partners samtidigt, och direkt efter man blivit smittad replikerar retroviruset som mest och koncentrationen viruspartiklar är då som högst någon vecka efter kontakt. Har man då 5-6 partners samtidigt, så har ju de hög sannolikhet att smittas, som sen kanske i sin tur smittar sina 5-6 ytterligare partners, som var och en har 5-6...ja ni förstår, nätverket blir snabbt stort. I SVerige och västvärlden är det ju mycket vanligare att man har 1 partner "i taget" så att säga, så blir någon smittad så hinner viruset mest sannolikt lägga sig lite på lur innan man haffar nästa partner, och då är smittochansen avsevärt lägre.

Kommentarer
Postat av: Ida

Man är väl eliiiiit ;)

2011-05-04 @ 22:24:30
URL: http://lapetitesirene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0