dle

Vilken dag! Hade mitt sista mottagningspass idag. Började 8.30 med att gå igenom den halvan av gruppen som hade patienter från 07.50. Det var ganska trista patienter egentligen, mest eksem som vi har haft mycket om och kan ganska bra redan. 09.30 var det dags för dom att utföra sina åtgärder, och 10.00 började min halva av gruppen.
Min patient kom in för behandlingssvikt av psoriasis. En väldigt bra patient med tydliga psoriasis-manifestationer. Rodnade, fjällande plaque ffa på armbågar, knän, ryggslut, gluteérna och i hårbotten. Psoriasisartrit i fingerlederna. Psoriasisnaglar i form av onychia punctata, oljenaglar och onycholys.
Vi bestämde oss för att testa Daivobet (som är ett kombinationspreparat med betametason och calcipotriol) för kroppen och Xamiol, som är samma sak fast för användnings i hårbotten.
Fick även stansbiopsera på en underarm! Var andra gången jag stansbiopserar, och kändes riktigt bra. En polare som var med och la bedövning tyckte att jag såg jättevan ut och att det gick skitsnabbt.

Efter lunch hade vi vårat sista seminarium på kursen - behandlingsseminarium, där vi tog upp i princip alla diagnoser vi gått igenom (kändes det som iaf..). Det var 50 patientfall med en beskrivning på 1-2 rader samt en bild. Riktigt bra seminarium faktiskt, det kändes bra med repetition men man lärde sig också en hel del. Lätt att man blandar ihop olika behandlingar annars. Lärde mig t.ex att man kan använda en grupp 3 steroid i ansiktet vid DLE. Vi höll på från 13 till 17.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0