ablation

Fy fan! Nu har snön hittat hit till Stockholm också. Inte en dag för tidigt, iaf inte som det ser ut nu - slask, slask, slask med lite vitt snöpuder ovanpå. Kommer precis hem från gymmet, och fick skotta uppfarten för första gången den här säsongen. Det är inte alls roligt, speciellt inte efter ett axelpass.
Gymmet bjöd som sagt på axlar, samt ben. Blev ett rätt bra pass där jag fokuserade lite på axlarna, brukar köra dom i kombo med ben och sedan med bröst, så blir lätt att de blir lite sekundära.

Skoldagen idag bjöd på elfys hela morgonen. Riktigt kul, lärorikt och imponerande. För er som inte är i gemet kan jag säga att det är där bland annat ablationer sker. Fick se en förmaksfladderablation, och börjar på en HIS-ablation. Denna gick vi dock ifrån i halvtid för att hinna med läkemedelslunch.
På läkemedelslunchen gick dom igenom Pradaxa (Dabigatran) och jämförelse med Waran (som är den vanliga antikoagulantian vid rytmrubbningar som förmaksflimmer och fladder. Bra föreläsningen, inte så reklamig som de kan vara, och gratis lunch vilket alltid är nice.
På eftermiddagen hade vi el-konverteringar. Det skulle vara fyra patienter men en dök inte upp, så det blev tre istället. Eftersom jag gick tillsammans med en snubbe i klassen så trodde jag att vi skulle få ta två var, men vi träffade på ytterligare en annan som gick med konsulten, som inte hade så mkt att göra för tillfället så eftersom antalet konverteringar reducerats till tre tyckte vi att han kunde få ta en också. Jag tog den första, en patient som man försökt el-konvertera från förmaksflimmer för tre månader sedan men misslyckats med. Som den ubermensch man är så gick jag in och konverterade till sinusrytm på första försöket. Sweet!

Imorgon väntar förhoppningsvis (..och troligtvis) mer undervisning på elfyslab. Var även ett par inskrivningar som vi skulle få vara med på.

På återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0