ta i för bövelen!

Tycker att det finns väldigt många som klagar över uteblivna resultat på gymmet - både killar och tjejer. När man sedan inspekterar dem under ett gympass så slås man av hur fruktansvärt lätt de kör - och inte i bemärkelsen att det är lätt jämfört med vad jag eller nån annan kör på, utan att alla repsen ser lila lätta ut och att de slutar settet innan de ens har börjat få upp nån antydan till mjölksyra/trötthet i musklerna. Sedan vilar de lite, och (hör och häpna) plockar upp samma vikter och kör ett identiskt set. Samma vikter används dag ut och dag in, utan att tanken på att höja vikten (radikalt) uppstår. För det första så kan det inte vara roligt att inte se någon progression. För det andra undrar jag hur dessa individer tänker - musklerna växer bara om de måste, inte per default bara för att man gymmar. Detta innebär att om man blir starkare, ökar vikt etc så kommer musklerna att vara tvunga att växa därefter för att orka med.

Tror generellt det är så att killar är för lata för att verkligen pressa sig själva, eller så har dom inte den där mentala biten som gör att de kan pressa sig till sitt yttersta när mjölksyran börjar fyllas upp och det svider och gör ont som fan. Det är en gräns som man lär sig krossa efter lite träning och vilja. Tjejer däremot tror jag i många fall är väldigt mentalt starka, men de tror istället att de kommer se ut som en bodybuilder om de tar i för mycket - något som för det första kräver fleeeeeeera år av dedikerad styrketräning, kost och sömn och för det andra endast ett fåtal har genetiken för.

För att visa vad jag menar lägger jag in ett youtube-klipp. Detta är förvisso lite överdrivet och inget man måste sträva efter hela tiden, men det visar lite hur man bör tänka. Det ska kännas i musklerna efter att man använt dem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0