medicinakuten

Idag var det skolstart igen efter sommarlovet. Det var med lite ångest jag gick och la mig igårkväll, och det var i ett dvala-state värdigt en brunbjörn jag öppnade ögonen kl 05.52 imorse. Våra första 3 veckor har vi praktik, där den första veckan för min del ska spenderas på medicinakuten. Kl 08.00 skulle vi befinna oss på plats, vilket med min efterhängsna sommarmentalitet är föör tidigt. Det gick dock bra. Fick en handledare vid namn Magnus, som var AT-läkare och skulle jobba på akuten i 3 månader. Han var väldigt trevlig, men dessvärre hade vi inte så många patienter. Den första patienten var en skrikande kvinna som enbart var inne för att få smärtstillande eller ångestdämpande, och där tyckte min handledare att det inte var så passande om jag var med - hon blev nämligen nekad detta och erbjuden uppföljning på vårdcentral istället, varpå hon blev väldigt arg och tydligen inte uppskattade restriktionen i givandet. Andra patienten kom efter lunch, vilken troligtvis var en LADA - latent autoimmune diabetes of adults. Patient nummer tre (min andra patient) hade hjärtsvikt. Det var alldes.
Min första dag var inte så blodig med andra ord. Rätt skönt, men hade kanske varit bättre att ha en större anstormning av patienter med tanke på min trötthet, som förvärras vid inaktivitet..

Tänkte att jag skulle läsa om sjukdomarna jag stöter på på akuten på internetmedicin.se. Tänkte dessutom att jag skulle posta länkarna här, så att jag i framtiden kan se vilka sjukdomar jag stötte på på min första akutmedicinplacering! Bra va?

Hjärtsvikt
Diabetes typ 1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0