hypotyreos

Nu är jag färdig med tentan. Äntligen.
Jag har inte varit så nervös för den, vilket har varit skönt. Dock fick jag en riktig kalldusch till start, första frågan var att man skulle skriva vad "LADA" stod för samt vad man tog för prover för att påvisa en sådan. Jag satt där i säkert 10 mins och försökte komma på vad tusan det kunde stå för, hade aldrig sett förkortningen förut. Sen helt plötsligt slog det mig att det säkert har med autoimmun diabetes då det fanns ett avvikande glukosvärde. Så Autoimmun diabetes fick bli mitt svar, trots att jag insåg att det måste vara något mer. Dock skrev jag antikropparna IA-2 och GAD som man kollar vid en sådan. Score! (Kollade sedan upp LADA och det stod för Latent Autoimmun Diabetes of Adults). Hänger det på den frågan ska jag fan ha rätt! (kändes dock tillräckligt bra för att inte hänga på en sån fråga).
Nästa kalldusch var då jag skulle behandla en atypisk och allmänpåverkande pneumoni - jag visste att det var cefotaxim och en aminoglyosid, men kom fan inte på vad den hette - så jag skrev bara aminoglykosid. Sekunden jag lämnade in tentan kom jag på att det såklart ska vara Gentamicin. Suck..

I övrigt kändes det hyffsat. Vi får tillbaka den på onsdag så håll tummarna!

Just nu sitter jag och håller på med ett sammanknytande seminarium och läser studier om lite olika sjukdomsmekanismer. Visste ni t.ex att Hypotyreos kan ge perifer neuropati? Det visste inte jag, men tydligen så sker det genom en neuroaxonal degeneration via dålig metabolisering av fosfolipider i myelinet samt en försämrad regenerering av myelinet (då hypotyreos är en sjukdom som i princip ställer in kroppen på låg metabol aktivitet).
Dessutom kan hypotyreos ge anemi, vilket jag visste innan och säkert är relativt känt. Dock visste jag inte hur - men det vet jag nu! Tyroideahormon stimulerar tydligen, direkt och indirekt, via erytropoetin, kolonier av erytrocyter (BFU-E- och CFU-E-stadierna i utvecklingen).
Tycker det är kul när man har tid för att gå djupare, läsa studier och verkligen förstå alla mekanismer!

Nu ska jag fortsätta med en kvinna som har post-förlossningskomplikationer.


"När du vilar så tränar dina konkurrenter"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0