Patologi!

Hejs!

Igår hade jag sista föreläsningsdagen inför tentan på fredag! Har varit en intensiv kurs på 2,5 veckor så det är rätt mycket att plugga in. Mycket är väldigt intressant, men tumörläran är lite repetativ och seg. Standarden på föreläsningarna och föreläsarna har varierat väldigt mycket. De första två dagarna hade föreläsarna för lite tid och för mycket information - man fick inget riktigt grepp om vad som var viktig. Sen hade vi även en kvinnlig föreläsare i gynpatologi som rabblade i 220km/h på oförståelig svenska (om det nu var på svenska?), vilket var helt bortkastad tid för min del. Gick efter halva föreläsningen och enligt källor så var det endast 10 personer kvar på sista delen. Hoppas hon förstod vinken. Man kan inte sitta kvar på en sådan föreläsning bara för att vara snäll mot föreläsaren - det är deras uppgift att vara pedagogiska, strukturerade och relevanta.
Nåja, vi har även haft en del duktiga och sköna föreläsare. Vår föreläsare i endokrin patologi var t.ex galet skön! Han visade t.ex några histologiska bilder på bla hypofysärt adenom, men var snabb med att påpeka att "Detta är ju bara brus för er, jag kan stå här och säga i princip vad som helst om denna bild! För att förstå den måste man jobba med detta i många år". Han kom även med kommentaren "Detta hoppar jag över, vill inte uttråka er med sånt här skit!" om de genetiska faktorerna bakom papillär thyroideacancer.


"In the warriors code theres no surrender, though his body says stop his spirit cries - never!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0