Meteor shower

Halloj!

I söndags var jag i Norrköping med en polare från KI. Hans pappa är landslagsläkare (basket) och får på så sätt fribiljetter till de flesta basketmatcherna, denna dag till Sverige - Vitryssland. Det spelades om en plats i EM 2012, och Sverige kammade hem det, nice! Kompisen fick förklara mycket för mig då han har spelat på en rätt hög nivå medan det var min andra match någonsin jag såg.
Innan matchen bestämde vi oss för att ställa bilen vid hallen och gå in mot stan för att luncha. På väg tillbaka trodde vi att vi var smarta och tog en genväg, men det visade sig att det var en riktig omväg. 2 timmars gång resulterade det hela i om man slår ihop dit och tillbakaresan.

To cut to the chase så är det en "meteor shower" ikväll. Jorden passerar genom ett moln av meteoritsplitter, som när det kommer in i vår atmosfär brinner upp och därför ser ut som stjärnfall. Spås vara ca 60-70 sådana varje timme inatt. Det kulminerar efter midnatt och håller på till soluppgången, så jag tänkte spendera natten på taket med madrass, täcke, kuddar och ipoden! Det tycker jag ni också ska göra :)

http://stardate.org/nightsky/meteors/


"This is a picture of 78 billion lightyears. It's a picture of how small we are. It's the single most important image ever taken by humanity"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0